The role of industrial factors in socio-economic development of Sichuan province in the context of ‘One belt, one road’ initiative 

Volume 4, Issue 2
Pages: 67—71

O. O. Akhmetzianova
— Harbin Institute of Technology (Harbin, China)
I. D. Turgel — Ural Federal University (Yekaterinburg)

Download full text

Sichuan Province is an important junction area connecting south-western, north-western and central regions of China. For decades, the socio-economic development of this region has been the focus of major effort on the part of the Chinese government. At the moment, the regional authorities of Sichuan seek to maximize the region’s potential within the framework of the ‘One Belt, One Road’ Initiative. However, despite the abundance of mineral and other natural resources, modern transport infrastructure, and significant GDP growth, the province faces a number of challenges, primarily in the sphere of domestic and international economic cooperation. Sichuan is also suffering from the massive outflow of workforce to other regions and countries.
In this article, we discuss the key industrial factors that determine the socio-economic development of Sichuan. Our analysis of the available statistical data has shown that the region’s participation in ‘One Belt, One Road’ Initiative would allow it to strengthen its position on the national and international arena, attract new investors and improve its competitive advantage in comparison with the coastal regions of China. Another viable option for the regional government would be to establish a special economic zone, which means building an appropriate infrastructure or reconstructing the already existing facilities, offering tax-and-tariff incentives, and introducing simplified bureaucratic procedures.

Keywords: development, industrial factors, transportation, special economic zone, ‘One Belt, One Road’ Initiative

DOI:  https://doi.org/10.15826/recon.2018.4.2.010

References

  1. Christopher A. McNally (2014). Sichuan: Driving Capitalist Development Westwar. The China Quarterly, 4, 426-447.
  2. Snapshot Sichuan. (2012). Benchmarking FDI Competitiveness in China’s Sichuan Province. The World Bank Group. Retrieved from: www.ipanet.net/snapshot_sichuan
  3. David S. G. Goodman (2010). The Politics of the West: Equality, Nation-Building, and Colonization. Provincial China, 7, 127-150.
  4. Gavrilov Z. G. (2012) Regional Economy. Regional Development: Purposes, Criterion and Methods of Management. Moscow: Uniti-Dana.
  5. Bhattarai K. (2015) What Factors Decide the Location of a Manufacturing Industry. Insights Online Prelims Test Series, 15, 3-15.
  6. ChenDongsheng (2013). Open Up the West and Sustainable Development. Provincial China, 11, 254-257.
  7. Chen N. (2014). Rural Urban Income and Consumption Gaps Across Provinces of China, 1978-2008. Advances in Economics and Business, 2, 70-77.
  8. Yang Wenhua (2015). Sichuan and the Opening of China’s West. Great Western Development, 32, 364-371.
  9. Zhang Zhongwei (2015). Emphasize Large Restricting. Great Western Development, 32, 153-164.
  10. Zhou Yongkag (2013). To Discuss the New Step Forward. A Strategic Guide to Great Western Development, 15, 138.
  11. Liang Z., Morooka. Recent Trends of Emigration from China: 1982-2000 (2000). Business Journal, 20, 145-164.
  12. Musina S. Industrial Parks as a Factor of Development of Regions (2016). Molodoy ucheny, 4, 458-461.
  13. N. Yu. Does the Expansion of a Motorway Network Lead to Economic Agglomeration? (2016) Evidence from China, Transport Policy, 45, 218-227.
  14. Amiti M. Specialization Patterns in Europe (2012). Weltwirtschaftliches, 25, 573-593.
  15. Rodrigue J.P. Transport Systems (2016). Hofstra-Geo, 20, 255-300.

In Russian:

О. О. Ахметзянова — Харбинский политехнический университет (Харбин, Китай)
И. Д. Тургель — Уральский федеральный университет (Екатеринбург, Россия)

Роль индустриальных факторов в социально-экономическом развитии провинции Сычуань в контексте инициативы «Один пояс — один путь».

Провинция Сычуань является важным районом, соединяющим юго-западные, северо-западные и центральные районы Китая. На протяжении десятилетий социально-экономическое развитие этого региона было в центре внимания китайского правительства. В настоящий момент, региональные власти провинции Сычуань стремятся максимально использовать потенциал региона в рамках инициативы «Один пояс, один путь». Однако, несмотря на обилие минеральных и других природных ресурсов, современную транспортную инфраструктуру и значительный рост ВРП, перед областью стоит ряд проблем, прежде всего в сфере внутреннего и международного экономического сотрудничества. Сычуань также страдает от массового оттока рабочей силы в другие регионы и страны.

В этой статье обсуждаются ключевые промышленные факторы, определяющие социально-экономическое развитие провинции Сычуань. Наш анализ статистических данных показал, что участие региона в инициативе «Один пояс, один путь» позволит ему укрепить свои позиции на национальной и международной арене, привлечь новых инвесторов и улучшить свои конкурентные преимущества по сравнению с прибрежными регионами Китая. Другим жизнеспособным вариантом для регионального правительства было бы создание особой экономической зоны, которая заключается в создании соответствующей инфраструктуры или реконструкции уже существующих объектов, предоставлении налоговых и тарифных стимулов и введении упрощенных бюрократических процедур.

Ключевые слова: развитие регионов, промышленные факторы, транспорт, особая экономическая зона, инициатива «Один пояс, один путь»